Jerawat makin banyak pakai Mary Kay

For English version
Ditulis pada: 3 Julai 2017

Ya, saya pun sama! Saya dah lebih 2 bulan guna Botanical Effects Cleanser  Formula 1, 1 bulan guna Oil-Free Hydrating Gel (OFHG) dan 3 minggu guna Botanical Effects Mask F3 (tiap selang dua/tiga hari). Tapi jerawat masih naik. Tapi tak mengapalah. Sebab saya duk rumah aje tak jumpa orang, cuti lama...hehe. Ini adalah dikatakan 'healing crisis' atau krisis penyembuhan. Jom baca cara penggunaan yang saya praktikkan! Harap-harap betullah cara ni...perunding kecantikan saya yang ajar dan selebihnya saya baca sendiri di blog-blog penjagaan wajah.

Rujuk sini untuk  lihat semua produk MK yang saya beli setakat ini.


CARA CUCI MUKA WAKTU PAGI DAN MALAM:
Saya cuci muka guna cleanser  BE F1 tu dua kali sehari, pagi dan malam.
1) Basahkan muka, picit cleanser sebesar kacang pis, calit kat muka di beberapa bahagian dan lumurkan.
2) Gosok-gosok sambil urut membulat dari bawah ke atas. Urut lama-lama 15 saat (sempat pula nak kira weiii), tapi jangan lebih 60 saat.
3) Basahkan facial cloth yang dipotong  kecil dengan air, lalu sapu muka. Cuci saki baki cleanser tu.
4) Bilas muka dengan air banyak-banyak.
5) Lap muka guna tisu muka. Saya tak guna tuala sebab khuatir tak bersih, kononnya la.
6) Sembur Freshen (toner) pada kapas muka, sapu satu muka (saya mula guna Freshen pada  9 Julai 2017).
7) Ambil 1 sudu OFHG (pelembap), lumur satu muka, dengan urutan dari bawah ke atas. Masa awal-awal penggunaan, saya boros guna 3 sudu (spatula) sekali gus . Rupanya satu sudu sudah memadai.

CARA CUCI MUKA SELAIN WAKTU PAGI DAN MALAM:
Di waktu senggang, saya cuci muka juga apabila perlu. Contoh setiap kali nak solat kan (bagi yang muslim):
1) Tanggalkan makeup guna Oil-free Eye Makeup Remover tu guna kapas biasa sampai hilang abis mekap. Mulakan dengan mata dahulu.
2) Lepas guna makeup remover ni, bagi saya, kulit jadi rasa berminyak melekit. Saya akan bilas muka guna air banyak-banyak dan lap guna facial cloth yang dibasahkan.
3) Kalau masih tak selesa, saya guna cleanser BE F1 saya juga untuk hilangkan rasa berminyak makeup remover tu. Saya ulang cara-cara basuh muka macam dalam perenggan di atas tadi.
4) Kalau tak pakai makeup (setakat duk rumah kan), abaikan langkah 1-3 di atas. Saya terus bilas guna air semata-mata dan sapu muka guna facial cloth yang dibasahkan, untuk menghilangkan kotoran halus.
5) Lap muka guna tisu muka atau tuala bersih. Pastu tak perlu sapu Freshen (toner).
6) Terus ambil 1 sudu OFHG (pelembap), lumur satu muka, dengan urutan dari bawah ke atas. Siap!

**Maklumlah, saya belum beli skinvigorate lagi sebab sekarang muka meriah berjerawat, tak elok berus muka guna benda alah tu. Walaupun katanya sesuai untuk muka berjerawat, tapi saya cuba jadi radang. (Pada 21Julai2017 saya beli Skinvigorate Brush tu. Boleh rujuk link ini untuk ulasan produk).

AMAUN PENGGUNAAN Oil-Free Hydrating Gel (OFHG) YANG BETUL:
Buat pengetahuan anda, OFHG ni sentiasa ada kat muka saya, 24jam. Saya tidur malam pun sapu OFHG lepas cuci muka. Tak pernah tak pakai. Setiap kali basuh muka, mesti sapu balik OFHG. Macam ni, dikatakan penggunaan OFHG yang boros. Saya guna baru sebulan dah tinggal sikit sebab sebulan pertama penggunaan saya guna 3 sudu sekali pakai. Kalau sehari sapu 5-6kali, mahu tak habis! Jadi, yang orang kata tahan 4-6 bulan tu betul juga bagi penggunaan OFHG yang biasa iaitu cara jimat : 1 sudu sekali guna dan hanya 2 kali sehari selepas cuci muka rutin pagi dan malam.


Maka, untuk jenis penggunaan yang boros, satu bekas OFHG ini hanya bertahan selama 1 setengah bulan hingga 2 bulan sahaja. **Saya guna dari 26 Mei 2017 dan habis pada 10 Julai 2017 selama 46 hari dengan penggunaan 5-6 kali sehari, satu sudu sekali sapu dan untuk 1 bulan pertama saya guna 3 sudu sekali sapu sebab saya lebihkan sapuan pada semua jerawat yang sangat banyak waktu tu.

ULASAN SELEPAS 2 BULAN PENGGUNAAN:
Al-kisahnya, sekarang dah 2 bulan lebih la guna Mary Kay treatment set. Jerawat di dahi dulu masa bulan pertama ada 40 biji lebih. Ya, saya memang gigih mengira! Yang nanah, yang pori tertutup smua ada. Whitehead usah cakap la. Tapi sekarang ni tinggal 3 biji  jerawat yang merah meradang dekat-dekat, pastu yang lain dalam 10 biji jerawat jenis pori tertutup. Ok la kan?  Yang lama-lama tinggal parut hitam aje...tapi ok la tu saya berpuas hati la sebab dah hilang. Mau nak nanges bulan lepas sebab pergi kelas dahi penuh jerawat nanah. Tempek Foundation Matte-wear pun tak jadi wei kalo jerawat bonggol.

Cerita pasal pipi pula, masih naik lagi terutama di bahagian rahang. Sekarang ada kira-kira di rahang ada dalam 4 biji kiri, 6 biji kanan. Semua ni jerawat jenis merah meradang tanpa nanah. Yang jenis  jerawat batu nanah besar gila dah insaf selepas raya, diorang mengecut. Semua jerawat batu hanya naik kat pipi. Sabar je la. Jerawat-jerawat kecil putih jenis pori tertutup tu memang masih banyak tak terkira la. Saya pun tak perasan diorang masih naik atau dah tak naik yang baru dah. Sebab malas nak kira, amat banyak.

Mulai bulan kedua penggunaan Mary Kay, saya selalu ada tempek OXY 5% (RM12.60) kat jerawat-jerawat degil selepas OFHG kering. Saya campur produk. Sebab benzoil peroxide dikatakan tak ada kena mengena dengan produk yang kita pakai. Ia mematikan kuman akne dengan membebaskan oksigen dalam pori dan jadi keringlah. Tapi sebenarnya saya rasa macam lambat kesan OXY 5% ni. Tapi sebab dah beli dan nak beli Mary Kay Spot Solution belum ada di pasaran lagi ari tu. Saya baru order daripada perunding kecantikan saya untuk guna dalam bulan Ogos. Jadi sekarang saya hanya guna je OXY 5% ni selalu. Macam tiada masalah pun. Sebab saya guna OXY5% tu bersama-sama OFHG yang melembapkan kulit. Lagi cepat jerawat nanah sembuh. Yang paling bagusnya, bila letak kat jerawat-jerawat putih tak bermata macam gambar bawah ni, lama-lama dia membengkak dulu dan jadi ada mata tiba-tiba (pori terbuka). Pastu lama-lama sembuh. Dua tiga hari juga la ambik masa setiap perubahan tu. Pastu tinggal parut la..adoi, pasrah. Kawan saya cadangkan T3 Mycin untuk jerawat, dalam RM25 gitu tapi tak sempat beli pula. Nanti-nanti la dulu!


PROSES PENYEMBUHAN:
Baiklah, inilah cerita saya sepanjang menggunakan Mary Kay DUA BULAN. Harap-harap lepas ni berakhirlah healing crisis ni. Sebab katanya ada empat peringkat:

RELEASE (singkir- semua toksin keluar melalui jerawat)
RELAX (Rehat - kulit mula rehat katanya sebab dah letih buang toksin)
REVIVE (Pulih - sel-sel kulit  yang rosak dan mati mula dibaiki)
RENEW (Ganti - sel-sel kulit yang baru akan muncul)


Jadi, entah mana satu la tahap saya sekarang ni...hehe. Buat pengetahuan semua, saya berpantang makanan laut, telur dan daging mulai Januari hari tu lagi. Saya memang minum banyak, 3 Liter air sehari sebab ambil pemakanan tambahan, vitamin C dan E. Jadi, saya tak rasa jerawat ni semua sebab resdung saya kot. Kira ni betul-betul healing crisis guna set pemulihan Mary Kay la. InsyaAllah


PENDAPAT:
Bagi saya, semua produk ni perlu cuba dan rasa sendiri dalam satu tempoh yang mencukupi. Bukan sehari dua cuba terus rasa sesuai. Orang kata try and error gitu! TAPI...kena pandai-pandai la....kang habis muka tu kalau pakai prinsip ni semata-mata. Tuhan jadikan manusia pelbagai dengan jenis kulit yang pelbagai secara kritisnya. Bukan hanya kering, sensitif, normal, kombinasi, berminyak dan berjerawat sahaja. Hanya Tuhan yang tahu perihal cerita dalam kulit kita. Ada ikhtiar kalau kita mampu pegi scan kulit ngn pakar kulit (dermatologist) untuk tengok keadaan sebenar dalam kulit. Kalau tak mampu, terpaksa lah berteka-teki je la macam saya. Try and error...atau try and right. InsyaAllah nanti elok kulit ni selepas tamat proses penyembuhan. Saya kena sabar dan percaya! Lagipun saya dah dapat kesan positif di dahi...alhamdulillah.

HARAPAN:
Moga pengalaman saya ni bermanfaat buat segelintir pengguna baru Mary Kay Set Pemulihan (Cleanser Botanical Effects, OFHG/Intense dan Foundation) macam saya...dan juga buat semua perunding kecantikan Mary Kay supaya diorang boleh consult clients yang mempunyai masalah seakan sama macam saya. Buat pengguna, baca komen-komen pengguna banyak-banyak dan blog-blog pengguna juga untuk lebih keyakinan tentang produk yang kita guna. Kebanyakan pengguna menghadapi masalah yang sama di awal penggunaan terutama selepas dua bulan macam masalah saya sekarang la ni! Boleh rujuk gambar printscreen komen di sini yang saya petik dari blog-blog berkaitan. Ape-ape boleh tinggal komen untuk sebarang pertanyaan dan yang nak jawapan yang ikhlas sesama pengguna. Jika tak nak disiarkan, tulis "JANGAN SIAR" supaya saya tak approve komen anda.

Rujuk sini untuk lihat produk-produk yang saya guna sebelum ni.
Rujuk sini untuk  lihat produk MK yang saya beli.


Bye!

No comments: